Stress oppleves ofte som en negativ faktor. Det er best å unngås og skader læring. Men ifølge nevroforsker Andrew Huberman kan stress også være et verktøy som forbedrer læring, hvis du bruker det riktig.
Huberman forklarer at stress ikke er en statisk men en dynamisk prosess som involverer to faser: først blir man årvåken, og så roer man seg ned igjen. Under første delen aktiveres det sympatiske nervesystemet, som gjør deg fokusert. Den andre fasen aktiverer det parasympatiske nervesystemet, som gjenoppretter balansen og roen, og – viktigst – letter konsolidering av det du har opplevd eller lært i hukommelsen.
Sterk sympatisk aktivering, når man blir sint eller redd, fører til økt årvåkenhet, hjertebank og blodtilførsel til musklene, og redusert blodtilførsel til mage/tarmsystemet og huden (derfor: kalde hender og føtter).
Huberman hevder at du kan bruke stress til din fordel under læringen, ved å bevisst utsette deg for utfordrende eller nye situasjoner som krever innsats og tilpasning, rett før du skal lære noe.
Det betyr ikke at du setter deg selv i en ukontrollert situasjon. Han anbefaler heller å bruke pusteteknikker eller mentale bilder før, og å slappe av, en massasje eller sosial interaksjon etterpå. Huberman understreker også betydningen av søvn for optimal læring.
Ved å bruke stress på en kontrollert måte fremmer du læring, og det kan være så enkelt som å prøve å balansere en penn vertikalt i et halvt minutt. Det er en ufarlig øvelse som er lett å prøve ut.
For mer informasjon, sjekk disse kildene:
How to Enhance Performance & Learning by Applying a Growth Mindset.
https://hubermanlab.com/how-to-enhance-performance-and-learning-by-applying-a-growth-mindset/
How stress affects the mind — and how to relieve it.
https://engineering.stanford.edu/magazine/article/andrew-huberman-how-stress-affects-mind-and-how-relieve-it
How stress affects your brain and how to reverse it.
https://neuroscience.stanford.edu/news/how-stress-affects-your-brain-and-how-reverse-it