Dybdelæring
Dybdelæring er å lære noe så godt at du forstår sammenhenger og kan bruke det du har lært i nye situasjoner. Dybdelæring er altså mer enn faglig fordypning. Ref: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/dybdelaring/…
Kun du eier din læringsprosess
Læring er transformasjon, og det betyr å endre hvem du er: du vil være i stand til å gjenkjenne og bruke nye fakta og logikk, du vil forbedre ferdighetene dine,…
Samtaletråder
Samtaletråder er en teknikk som lar deg navigere gjennom en samtale uten å gå tom for ting å si. Det er et verktøy som hjelper deg med sømløst å skifte…
ChatGPT eksempel: Det Frankiske kongedømmet og vassalforhold
Her følger en veldig kort samtale mellom en student og chatGPT 3.5, 24. april 2023. Studenten skrev tidligere følgende om emnet: Det Frankiske kongedømmet og vassalforhold Etter fallet til Vestromerriket…
Lineær og Konseptuell tenkning
Nevrodiversitet er et begrep som refererer til mangfoldet i alle hjernene våre.
Utgangspunktet for opplæring og skolegangen går ut fra at hjernen fungerer stort sett på samme måte for alle, men det er mange individuelle variasjoner i hvordan hjernen fungerer og hvordan vi oppfører oss.
Derfor tenker og lærer vi på forskjellige måter. De med AD(H)D, dyskalkuli, dysleksi, autisme, er høybegavet osv. har en hjerne som er strukturert litt annerledes enn det som blir sett på som vanlig.
Dysleksi, DLD, Dyskalkuli
Dysleksi, utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) og dyskalkuli påvirker mange flere enn man kanskje tror. Av en klasse på 20 stykk er det flere som er påvirket av dette.
Søvnmangel hos skoleungdom
Tenåringer får ikke nok søvn Det er vel fra tidens begynnelse at foreldre har vært frustrert over tenåringer som ikke får nok søvn. Uansett av hvor tidlig de legger seg,…